Övning ger färdighet

 Om det är något jag har märkt på senaste tiden så är det att alla nya raser och gamla har olika hoppstilar och det gör att man måste faktiskt träna när man levlar. Vill man göra en felfri runda så ska man ha koll på när man ska hoppa beroende på häst. Detta tycker jag är otroligt roligt för det är ju så det är i verkligheten också. 
Detta märks i alla fall som mest när man ska göra kombinationer eller trippelhinder. Som tur är har jag en trippelkombination bakom mitt stall som är rätt så svårt att ta sig igenom i full fart och beroende på ras så kunde vissa inte ta sig igenom alls. 
De modeller som kan ta sig igenom i full fart om man hoppa vid rätt tidpunkt från första hindret var startmodellen och fjordingen. Det var fortfarande svårt och ibland kunde man snudda sista hindret ändå, men oftast gick det. 
De raser som jag testade som verkligen inte gick var min Quarter Spök och Morganen Diablo. De första två hindren gick relativt bra, men sista hindret gick aldrig. Antagligen för att man hoppar alldeles för sent på hinder två för att ha plats för att samla sig till hinder nummer tre. Detta har jag märkt av när man levlade dom också. Paddocksöns vildmarkstävling har ju en trippelkombination i början och kommer man in för sent eller för tight, så klarar man sällan sista hindret. Men det går om man kommer rätt. 
Jag testade inte att göra kombinationen med min arab så jag vet inte om det går, men denna häst har jag alltid haft svårt med att hoppa och det är för att jag tycker dom har en konstig hoppstil och jag vet aldrig när som är rätt tidpunkt. Skulle jag ta mig tiden så kanske jag lär mig.
Men ja, har ni någon ras som ni aldrig lyckas med?
 
 
 

Kommentera här: