Svar från Thim!

Jag har länge försökt komma till SSOs HQ; dels för att se hur kontoret ser ut och träffa alla underbara människor, men också för att ställa lite sånna där frågor som jag tror många är nyfikna på att få svar på. Självklart inte om vad nästa uppdatering är, utan mer om hur vissa processer går till. Mitt senaste försök gick inte bra då det inte passade för mig och mina vänner. Dumma jobb och skola! Men jag slängde i alla fall iväg en fråga och, tro det eller ej, fick ett väldigt bra svar:

Rose: Två frågor som jag undrar om någon kan svara på såhär via mail; Hur ser den grafiska processen ut när ni ska skapa en ny ras att lägga till i spelet? 
Den andra frågon är hur ser urvalsprocessen ut när ni ska välja en ny ras? Går ni mest utifrån spelarnas önskemål eller populära raser ute i världen? 
 
Thim: Vi brukar börja med att samla information och önskemål som vi fått från communityt för att se vilka hästar som vi kan se att spelare önskar sig, och sen så går teamet igenom de olika varianterna och diskuterar vilken häst som skulle passa in bra och fungera rent tekniskt, om hästen till exempel har någon speciell färdighet, så måste det tas i åtanke och undersökas hur vi kan implementera det på ett bra sätt i spelet tillsammans med den hästen (som till exempel islandshästens tölt). 

När det bestämts vilken häst som ska läggas till i spelet, så sätter sig 3D grafikerna och letar reda på så mycket som möjligt om hästen, letar rätt på massvis med olika bilder och foton både i böcker och på nätet på hästen, från alla möjliga vinklar och i alla möjliga ställningar, läser på om ras-standarder för hästen, vilka färger som är tillåtna, mankhöjd, om det finns några speciella undantag för färger, mankhöjd eller andra detaljer och så vidare, helt enkelt så mycket information och bilder som det bara går, för att ha en så bra grund som möjligt att starta på. Ibland så åker de tillsammans med animatörerna på studiebesök till olika gårdar för att se hur hästen ser ut i verkligheten också.

Nästa steg är att ta skapa en grundskiss på ungefär hur hästen ska se ut, och de skissar sen upp vilka detaljer som ska framhävas, nästan överdrivna detaljerna likt en karikatyr faktiskt, för att det ska bli extra tydligt, sen brukar vi om det är möjligt, använda en annan hästras som vi redan har i spelet, som vi vet är snarlik eller lika hög, som en referensmall. Hästen byggs sen upp med hjälp av polygoner, typ som fyrkantiga plattor som blir till ett rutnät, och detta görs då i programmet 3DS Max.

När själva modellen/skissen (med i mångt och mycket överdrivna detaljer, så hästen kan se lite oproportionerlig ut i detta stadiet för att det ska vara lättare för animatörerna att rigga upp hästen) är färdig så skickas den vidare till animatörerna, som börjar jobba på hästens animationer och rörelsemönster, vilket de då också måste undersöka och använda sig av allt från bilder och filmer som referenser för hästen för att fånga så mycket detaljer och få rörelsemönstret att se så naturligt ut som möjligt.
Samtidigt som animatörerna jobbar på animationerna  så börjar 3D grafikerna i sin tur att jobba med själva texturerna för hästen, enligt de färger och färgkombinationer som bestämts och som stämmer överens med den specifika hästrasen och vad vi och våra spelare vill ha (hästarna i Jorvik måste inte nödvändigtvis följa exakt de regler som finns i verkligheten). Själva texturerna för hästen görs i Photoshop. 

När sen texturer och animationer som grund är färdiga, så sätts dessa ihop till en färdig häst och man undersöker hur de ser ut tillsammans och finputsar detaljer, animationer och texturbitar som inte passar bra eller ser bra ut, testar igen, finputsar lite till, testar igen och så vidare. När animatörerna och grafikerna anser att hästen är klar, så skickas den till vår QA-avdelning, som testar hästen i spelet för att se hur den faktiskt ser ut på riktigt och ser om de kan hitta några fel eller något som grafikerna och animatörerna missat.

När vi ser att allt stämmer, så är hästen sen redo att släppas i spelet, vilket kan ske allt från inom några dagar, till flera veckor framåt beroende på hur planeringen för releaser ser ut.
 
Tack Thim, från Star Stables support!

Jag som nu har läst interaktionsdesign känner igen processen rätt väl ändå och förstår nu att få ihop en ny häst inte går fort. Inget går egentligen fort att göra till spelet. Så nästa gång vi får någonting ska vi lägga i åtanke hur mycket tid och energi de på HQ la på produkten. 
 
Jag ser verkligen fram emot deras nästa häst... Eller egentligen nästa uppdatering i huvudtaget. 

Kommentarer:

1 Ev:

Vilket himla utförligt och bra svar du fick! Det är väldigt intressant att få en inblick i hur det går till. :)
Tänkte fråga om du tänker översätta det till engelska och dela till de icke svensk-talande i communityt någonstans eller om det skulle vara okej om jag försökte mig på det?

Svar: Jag hade tänkt översätta och ta upp det i en vlog på min YT-kanal. :)
Rose Shadowlee

2 Kendra Hawkson:

Intressant! Tack för att du delade med dig av ditt svar :D

3 Ev:

Grymt! Ett så bra svar tål att delas. :)

4 Tilde Sleepyhaven:

Bra svar! Har länge också försökt komma till SSO huvudkontor. Var en planerad födelsedagspresent förra året men blev ej av. Man ser ju i The Star Stable Show och i game News hur underbara alla personer är som jobbar på SSO.

Förresten: Vilken server är du på?
Kan du bygga ett hus i Sims 4 som heter Horse House. Tänker mig att det är lite häst/unicorn inspererat hus. Brukar ladda ner dina hus i galleriet och älskar dem. Saknar dem nu, vill helst ha ett varje dag:)
Med vänlig hälsning Den Kramgoa´ Tilde/Tido

Svar: Jag spelar på servern Air Star :) Vad kul att du laddar ner mina hus. Jag har haft låg inspiration den senaste tiden men känner att det kanske är på ingång igen. Det du efterfrågar känns dock lite svårt med tanke på att det fortfarande är rätt begränsat utbud av saker i spelet. Kanske om vi får ett expansion pack med husdjur att det är möjligt då.
Rose Shadowlee

Kommentera här: