Lite mer stallkomplex

Något som jag tänkte på idag när jag levlade Baronen är hur lika större delen av våra kära hemstall ser ut. Alla förutom Jorviksstallet har exakt samma form, men har sina små egenheter på utsidan. Men några står ändå mer ut än andra. Moorland t.ex. har sin fina stallplankänsla med herrgård bredvid och Jorvikstallet är ett massivt komplex där den inte ser ut som alla andra. Visserligen har Moorland samma form på byggnaden som är trist, men det är omgivningen som ger den en bättre känsla. Om den hade varit det enda hemstallet som ser ut så hade jag nog gillat det, men just för att de är samma form så blir den trist. Annars så ser alla ut som att man placerade byggnaden där och gjorde om lite runt om. Trotts att jag älskar att bo i Valedale så bor jag inte där för hur hemstallet ser ut. Jag hade nog istället kunna tänka mig bo Moorland för det om de inte var för att de är för mycket folk där. 
Skulle det inte vara roligare om det kom hemstall som såg helt annorlunda ut? Det finns väl inget som gör att det måste se exakt likadant ut? Man behöver dörren för att komma in till sitt hemstall och sedan ett stall där man gör stallsysslor. De kan ju se helt annorlunda ut trotts att man gör samma saker hos dem. Behöver de alla ha ett loft? Hur mysigt skulle de inte vara om man tog bort loftet på Gyllenbladsstallet och kan gjorde de lite mer L-format? Och kanske mindre med bara två spiltor istället för 4. Som sagt, lite variation och andra former skulle göra de så mycket mysigare. Eller bara göra de till större gårdar med hagar och paddockar som ligger nära hemstallet. Jag tycker det är lite konstigt med ett stall som inte har en hage eller paddock i närheten. Som t.ex. Valedale där paddocken ligger en bit bort och det finns inga andra tecken på hästliv där. Firgrove är ett annat exempel där de finns varken hagar eller paddock. Det är mer som vilken annan byggnad där inne som pensionärerna kan hussera i om de vill. 
De hemstall jag tycker minst om är nog New Hillcrest. Det känns så malplacerat och off precis vid vattnet och sand. Lite så man får känslan av att de kom på i slutet att de glömt stallet och la det här för de fick inte plats någon annanstans. Neh, de här måste jag säga att de hade kunnat vara bättre när de är i ett annars så vackert område. Visserligen har de i alla fall en hage med hästar som gör de lite mysigare. 
 
Jag hoppas att framtida områden får fantastiskt vackra hemstallområden. Då kanske man kan tänka sig att flytta från underbara Valedale. Vad tycker ni? Har ni tröttnat lite på Hemstallets externa form? 

Kommentarer:

1 Luna Friendstreet:

Håller med! Det har dock blivit bättre med områdes-uppdateringarna, då varje hemstall i alla fall ser ut att höra till resten av samhället omkring :)

2 Cecilia Gladefield :

Intressanta idéer :) Håller med. Variation skulle piffa till det. Att hästarna har grushagar är trist :( Ge de stackarna gräs! xD

Kommentera här: