Det känsliga ämnet

Idag lades det ut en sneek peak på SSOs instagram. Det var en blurrig bild på en häst och karaktär som galopperade fram på Sydhoven. Det var så många gissningar på vad det kunde vara för ras som till exempel Tenessee Walking Horse, Varmblod, Hannoveraner m.m. Men så finns det den andra skaran; uppdatering på starthästen! Och bland dem ser man den ena skaran som verkligen hoppas på att de ska uppdatera starthästen och så finns de dem som verkligen inte vill det. Fanns en till liten grupp som aldrig tror att Star Stable Entertainment (SSE) skulle uppdatera starthästen pga allt jobb bakom det. Det resonemanget förstår jag mig inte riktigt på då SSE har bevisat flera gånger att de tar till sig det arbetet om det behövs för spelets framgångs skull. Ett exempel är Hemstallet. Därför tycker jag att den lilla skaran ska börja tro på att allt kan ändras i spelet. 
 
Det är ingen nyhet att detta med att uppdatera eller inte uppdatera starthästen är ett känsligt ämne och hela communityt är splittrade på den frågan. Ni kanske redan vet vad jag står i den frågan, men för att förtydliga så är jag helt för en uppdatering och här är varför. 
Det går inte längre att jämföra denna modell med de nya hästarna som kommer till spelet. De nya raserna är helt otroligt vackra och realistiska. Vissa mer än andra såklart. Titta på modellen som är ovan. Fyrkantig med lite utbuckninga på olika ställen som blir mer synliga när hästen rör sig. Självklart är det så att Jorvikisk Varmblod inte är en riktig ras och har därför inte en rasstandard, men kvalitetmässig tycker jag att de nyare hästarna har bättre kvalitet än denna. Även om jag älskar min starthäst så är suget för att använda honom aldrig lika stort som att rida runt på min Lipizzaner eller Engelska fullblod. Men om han var uppdaterad skulle jag lätt kunna använda honom mer på klubbevent och tävlingar. Kanske ta med honom på ALLA uppdrag och inte bara huvuduppdrag för att man måste. 
 
Och rörelserna... åh, dessa stela rörelser och animationer som verkligen visar hur långt SSE har kommit i utvecklingen av spelet (ironi på hög nivå). Hur mysigt skulle det inte vara om våra starthästar betade i gräset medans vi sprang runt för att jaga höns? Idag står den där och nickar stelt upp och ner på huvudet och lyfter upp hoven lite. Just det, den tittar även till höger och vänster med hela kroppen nästan. Tänk om våra starthästar hade samma trav som det Engelska Fullblodet eller den ökade galoppen som Lipizzanern. Eller att den hoppar över staket som Haflingern och inte så mekaniskt som den gör idag. 
Neh, jag tycker det finns så mycket som man kan förbättra med denna modell. Det har gått 5 år och den hör redan hemma på ett museum. Det var minsann inget gnäll när det Engelska Fullblodet uppdaterades eller några av de andra raserna. Kanske lite gnäll, men det försvann fort. "Det var bättre förr!" Var det verkligen det? Tänk om vi tänkte så i verkligheten? Eller ja, det finns ju dem som gör det men tack och lov sitter inte dem vid makten idag. Då hade vårt samhälle sett väldigt... hemskt ut. 
 
Då ska vi titta på SSE som företag. De är de ända som har ett spel som denna på marknaden. Eller ja, det finns andra men dem är inte i närheten lika bra som Star Stable Online. Då kanske man tycker att dem har inget att vara oroliga för. De kan behålla allt de har för det finns ändå inget bättre där ute. Men tänk om det väl kommer ett spel som faktiskt erbjuder mer? Oops, där rök alla deras spelare. Varför? Aha, vi är helt plötsligt ett retrospel. Nope, det går inte för sig. SSO måste alltid ligga i framkant för att om det kommer ett annat spel ska de kunna konkurrera på marknaden.
Det är heller ingen nyhet att SSO faktiskt förlorar spelare pga av hur starthästen ser ut idag. Vissa tycker väl att de kanske inte vill spela så mycket då eller att de kan ju köpa andra hästar sen. Det är ju faktiskt så att alla kan inte köpa nya hästar hur som helst. Hur kul är det att ha en häst man aldrig vill använda för att den ser ut som den gör? Det finns även de som tror att om man har en fin starthäst så köper man inga andra. Det tror jag inte heller kommer vara ett problem för kommer det en ras som man verkligen tycker om så kommer man köpa den och antagligen fler. 
 
Jag kan se framför mig vad som kommer hända när detta väl händer. Folk, så som jag, kommer jubla av lycka och så finns de dem som kommer göra väldigt mycket väsen av sig för att visa sitt misstycke över uppdateringen. Några kanske till och med slutar spela. Jag kan tänka mig att detta var ett väldigt svårt beslut för SSE. Behålla det gamla i spelet och de gamla trogna spelarna eller utvecklas och få in nya spelare. Jag måste erkänna att jag hade svårt att bestämma mig för detta, men till slut tycker jag att SSE ska utvecklas och gå frammåt. De kommer alltid komma nya spelare, men kan man verkligen lita på att de gamla trogna spelarna alltid stannar?
 
Självklart kan man alltid hoppas på att de löser det på något sätt som gör att man själv får bestämma om man vill uppdatera sin starthäst eller inte. Jag har inget emot att till och med betala SC för att uppgradera Frosty. Oh no, vill SSE ha mer pengar av oss!? Men då får man själv bestämma om det är värt att lägga SC på en uppgraderad starthäst eller att lägga på något annat. Lite vuxet ansvar får man faktiskt ha över sin SC. 
 
Nu kanske allt detta babbel är helt lönlöst för den där sneek peaken är på en helt ny hästras eller uppdatering av en hästras vi redan har.... men vi fick ju just araberna så nya hästar bör inte komma förrän i augusti... Så varför denna sneek peak nu? 
 
Man får helt klart ha sin egna åsikt om detta och jag vill helst inte höra om hur fel jag har som tycker såhär. Men ställ er frågan innan ni gnäller om allt som var bättre förr; Vad är bäst för Star Stable Entertainment och spelet? 

Kommentarer:

1 Filipa:

Jag vill gärna ha en uppdaterad starthäst. Min starthäst är ju min favorithäst i hela spelet men jag rider honom inte så ofta pga att han ser så mycket mer orealistisk ut än de nya. Jag skulle absolut kunna betala lite SC för en ny modell. Eftersom jag har som "regel" att använda honom till huvuduppdrag då det ju är han som är en magisk soulrider-häst skulle det ju va kul att inte ha en häst vars rörelser är så stela att jag är förvånad över att Dark Core inte hunnit ikapp oss och slängt oss åt hajarna...Men det är min åsikt, det är fritt fram att tycka annorlunda❤️

2 Lotties Snöfödd:

jag tycker du slår huvudet på spiken, och håller med om allt. Vad skulle inte jag ge för en ny starthästmodell liksom. De gamla är charmiga, men blir fort bortglömda. Och min stackars Fjalar kommer nu ebart ut under huvuduppdrag. Synd på en så fin häst. Jag är helt för en uppgradering!

3 Anonym:

Jag tycker detta är fantastiskt skrivet! Anser själv att spelet måste utvecklas och gå framåt både för att kunna konkurrera på marknaden och att hålla kvar gamla spelare men även locka till sig nya. Ett spel som inte utvecklas och förändras kommer inte vara lika attraktivt för kunder som ett spel som faktiskt uppdateras och utvecklas med tiden. Om man ser till uppdaterade områden som Firgrove och Valedale var det inte mycket klagomål, det ses som en bra utveckling när områden får mer en egen stil istället för att se väldigt lika ut. Ser man till hästraser så blev ju det Engelska Fullblodet superpopulärt efter uppdateringen, innan var det inte så jättemånga som hade planer på att ens köpa ett och sen kom de nya med sina vackra rörelser och animationer. Nu äger ju nästan varje spelare ett. Jag vet att när jag själv började spela och bara hade min stelbenta, fyrkantiga och långörade startis att springa runt med var väldigt osäker på om det faktiskt var ett spel jag ville fortsätta med, jag fortsatte allra främst för huvudstoryns skull men när man inte kan köpa en annan häst med finare animationer så är det inte alltid jättekul att bara ha startis. Jag älskar min starthäst men då de ska vara våra speciella "soulriderhästar" så tycker jag att de förtjänar ett lyft, tror absolut att fler skulle rida sina starthästar oftare samtidigt som att fler nya spelare faktiskt kommer intresseras om man från början har en häst som känns mer verklig än den halva polygonälg som starthästarna är idag. Men vågar inte få upp förhoppningarna om att det är starthästarnas tur att få ett lyft, det kan lika väl vara Oldenburgaren som får en uppdatering eller en helt ny ras (:

4 Cecilia Gladefield:

Mycket kloka ord Rose :) Riktigt bra skrivet. Jag var förut emot uppdatering av starthästen men har nu ändrat mig. Håller med till 100% att starthästarna måste ändras för att locka in nya spelare, det är superviktigt. Men det kommer fortfarande kännas konstigt förstås om de får ett nytt utseende men som med allt annat så vänjer man sig efter ett tag. Att uppgradera sin startis valfritt för sc tycker jag är en bra idé. Det är väl det säkraste, kan tänka mig allt rabalder det blir annars... ;)

5 Tilde Sleepyhaven:

Jag tycker om min starthäst men skulle nog vilja ha något fixat på den i utseendet, speciellt rörelserna. Men om det nu är en ny hästras på sneak peaken så får vi väl tagga då? Jag skulle vilja ha en knapp där man kan välja om man vill uppgradera sin starthäst och om man ångrar sig kan man ändra, typ? Och exakt, alla kan inte köpa hästar hur som helst, tex jag får inte köpa sc än då jag har några år kvar till att jag är myndig, man kan ju fråga om man får sc och såklart får man ha vuxet ansvar om sina sc och vad man gör med dem. en regel för mig är att levla klart hästar du har innan du köper en ny eller flera nya, men tycker dockn det är tråkigt att levla men gör det ändå ibland.

Kommentera här: