De snyggaste gångarterna

Om man måste välja endast en ras i spelet som har de snyggaste gångarterna måste jag säga att det är Lipizzanern som har sammanlagt de snyggaste gångarterna. Det är nog inte en enda gångart på lipin som jag inte gillar. Näst efter Lipin kommer det Engelska Fullblodet och Haflingern. Alla dessa raser har något gemensamt; de har skapats med liknande gångarter. Det är många som säger att det är tråkigt att gångarter återanvänds, men tänker man efter så finns det inte så många olika sätt att trava. I alla fall inte som är ett bra och friskt sätt för hästen. 
 
Det nya Arabiska fullblodet fick rätt stor kritik för att ha rätt fula gångarter och jag är en utav dem som blev lite besvikna. Jag kan förstå att teamet som uppdaterade rasen ville få till dess ikoniska rörelser, men ibland kanske det är bättre att köra safe. Jag tror inte kritiken hade varit lika dålig om den hade haft en liknande skritt och framför allt kort galopp som det Engelska fullblodet. Fast vem vet? Teamet kanske testade det och tyckte att det inte var snyggt. 
 
Jag personligen ser helst att teamet kör på de snygga gångarter de redan har skapat en gång och kanske förfinar dem. Självklart menar jag basic gångarterna, har hästen en extra gångart som Islandshästen så ska de absolut försöka tänja på gänserna och få till något.
 
Men jag undrar vad ni tycker; ser ni helst att dem kör safe eller fortsätter skapa olika former av t.ex. kort galopp?  

Kommentarer:

1 Frida Silverfält:

Jag tycker att de ska köra safe med kanske små små rasspecifika ändringar. Jag älskar gångarterna hos lipin, engelska fullbloden och ponnyn/haflingern och vill gärna se dem mer.
Vad är det för stövlar du har på bilden?? Såå snygga :o

Svar: Köpte dem i Spirit-butiken ;P
Rose Shadowlee

Kommentera här: