Vårat Instagram community

Jag älskar podcasts! Asså, det är min nya kärlek när jag är ute och åker, tränar på gymmet eller om jag är ute och går. Just nu håller jag på att hitta fler podcasts om just träning, mat samt andra ämnen som handlar om livet och just igår lyssnade jag på en träningspod som skulle handla om hur man kommer igång med träningen efter man har varit sjuk, men de kom in på ett annat spår. De pratade nämligen om Instagram. Båda två som pratade i podden är tydligen kända profiler som använder sig av Instagram och de började diskutera detta om följare och hur man ska planera sina bilder för att få ett bra mönster. Jag jämförde först detta med min privata IG-konto och tyckte väl att det var rätt normalt, men sen när jag började jämföra med mitt SSO IG-konto och där höll jag inte alls med om vad de pratade om. 
Det första jag reagerade på var att de pratade om köpta följare och hur man kunde se om någon hade det. Om ett konto har över 40 000 följare men bara får ca 2000 likes på en bild är det ett bevis på att man har köpt följare. Det här är ju inte sant för fem öre! Jag har ungefär 2 415 följare just nu på IG och jag har tur om jag får över 100 likes på mina bilder. Tror ni jag har köpt 2 315 följare till mitt konto? Det kan jag lova er att jag inte har gjort. Jag har inte råd eftersom jag är student och ser ingen anledning till att köpa följare. Tittar vi sedan på mer kända profiler i SSO-communitiet som t.ex. Esmeralda Silverforce eller Haley Rainstorm. Esme har över 39 000 följare och Haley har över 29 000 följare och båda verkar få över 1000 likes på sina bilder. Vad gör de andra följarna? Är de också köpta? Nej, det har jag också väldigt svårt att tro att de har gjort. 
Det andra jag reagerade på var hur man får och förlorar följare. Den ena sa att hon fick följare av att lägga upp fina träningsbilder i Thailand, men när hon lägger upp träningsbilder från Svergie försvinner plötsligt följare. Vi har inte direkt samma problem i vårat SSO community, men något som alltid förbryllar mig är just det här med att folk följer och sen avföljer. Mina följarsiffror hoppar upp och ner hela tiden. Jag har ingen aning om varför folk gör så, därför frågar jag er om ni gör det. Varför? 
Det jag vill säga är att vårat community är väldigt annorlunda. Jag tror inte någon köper följare och jag tycker vi alla ska fundera över varför vi börjar följa ett konto för att sedan sluta följa dem. Jag vet inte om detta var så intressant, men ibland ska man bara skriva av sig. 

Kommentarer:

1 Renee Eveningknight:

Ja, så sant. Jag har ca. 160 följare på instagram men kommer oftast knappt över 20 likes, man undrar ju varför de här 140 andra kontona egentligen vill följa mig? Eller är de sådana som tittar på bilderna men inte likear...

Faktiskt ett rätt så intressant ämne!

2 Esmeralda Silverforce:

Jag tror att en stor del i många följare kontra lite likes ligger i att väldigt många bestämmer sig för att skaffa SSO-instagram, men sen är det många som slutligen missar att använda den. Sen tror jag också att väldigt mågna vill följa SSO-konton pga antingen information eller fina bilder, men det finns inget intresse för likes. Jag är själv en sån som på min privata Insta följer många men lämnar likes på rätt få bilder. Sen ser man också oftast att ju fler följare man har, desto mindre procent likes får man eftersom folk helt enkelt inte lägger likes/scrollar förbi i flödet. Ett bra exempel är Taylor Swift som nästan har 100 miljoner följare (!) men hennes senaste bilder snittar på typ 1,4 miljoner likes.

Just nu är intresset för SSO överlag väldigt lågt, troligen pga materialet i uppdateringarna som inte varit överdrivet intressant sedan Jorvik City. Det är möjligt att likes kan öka då fler spelare flödar tillbaka till sociala medier då spelet börjar släppa uppdateringar som hästar, huvuduppdrag med mera.

Svar: Mycket bra synpunkter och du har antagligen rätt. Men man blir ju då lite fundersam över vad dessa två relativt kända personer satt och sa i podcasten. Enligt dem då skulle Taylor Swift ha köpt sina följare också. Det är också väldigt tråkigt att intresset är så lågt, men även förståeligt. Jag känner ju själv att det är svårt att blogga om spelet när inget spännande händer.
Rose Shadowlee

Kommentera här: