För mycket stavfel i dialogerna

De senaste uppdateringarna som har involverat större uppdragsserier har jag märkt av något som jag faktiskt har lite kritik om till Star Stable. Det jag pratar om är dialogerna. Jag spelar på svenska när jag spelar privat och på engelska när jag spelar in vilket gör att jag läser dialogerna på två språk. På båda språken hittar jag varje gång något fel. Det kan vara stavfel, en bokstav för mycket, ibland helt fel ord eller grammatiskt inkorrekt. Jag själv är såklart inte fläckfri heller när jag skriver, men jag känner att det inte riktigt är okej när det märks att Star Stable inte läser igenom texterna innan man lanserar uppdragen i spelet. Ja, felen är tyvärr så tydliga.
 
Varför anser jag att det här är viktigt att detta förbättras? Jo, för att det stör stämningen och det stoppar upp läsningen någon sekund. Jag vet detta eftersom jag studerar till att bli kommunikatör med inriktning svenska, vilket gör att vi diskuterar sånt här i skolan hela tiden. Som sagt är jag absolut inte fläckfri. Jag är en hejjare på att särskriva egentligen och de jobbar jag på att inte göra. Men jag vet ju i och med mina studier att texter måste alltid läsas igenom innan de ska publiceras. Helst av någon annan än den som skrev för bästa resultat eftersom man lätt blir hemmablind. 
 
Detta är alltså något som har blivit sämre den senaste tiden. Det har funnits fel i tidigare uppdragsserier, men då kanske man snackar om ett fel. När man noterar fler än 3 så skulle jag personligen säga att det är en katastrof för det här är en produkt som ska ges ut med kvalitet och de kräver att även dialogerna är genomtänkta till den grad att de åtminstone ser att de inte finns stavfel. Detta är så tråkigt för dialogerna är ju annars så bra och det är så spännande att läsa!
 
Men det kanske är jag som har blivit extra uppmärksam i och med mina studier och att jag överreagerar. Tycker ni att detta är något som bör förbättras? 

Kommentarer:

1 Simone:

Håller med! Tänk bara om en publicerad bok skulle innehålla flera stavfel, liksom. Inte ok :( Jag hoppas att de bättrar sig och lägger några minuter på korrläsning hädanefter.

2 Anonym:

Jag har också märkt av betydligt mer stavfel den senaste tiden, och jag håller absolut med om att spelupplevelsen skulle höjas om det inte var en massa stavfel. Det är absolut ok med något stavfel ibland, men de senaste uppdragen har det varit jättemånga. Jag hoppas att de kan börja läsa igenom sina texter innan de släpper dem i spelet, förstår att det tar lite extra tid men det skulle göra en sådan skillnad. Ha det bra :)

Kommentera här: