Lukas

Namn: Powereffect
Tilltalsnamn: Lukas
Kön: Valack
Född: 2004
Ras: Nordsvensk häst 
Lynne: 
Väldigt snäll och lugn kille i sina bästa år. En riktig klippa som gärna följer med på lugna äventyr.
 
Fina Lukas fick jag höra om från en bekant som hade kontakt med någon som agerade jourhem åt hästar som missköts och blivit räddade från sitt missär. Lukas var en sådan häst som köpts av ett par norr om Sverige, djupt inne i skogarna där och han blev inte omhändertagen alls. De var tillslut ett bud som skulle lämna ett paket till paret som såg Lukas ute i sin hage och blev orolig. Budet anmälde paret och Lukas blev omhändertagen på en gång när Djurpolisen var där för att se över hans tillstånd. Han fick besöka en veterinär som konstaterade att han var alldeles för tunn och hans hovar så förskräckliga ut samt att han var näst intill apatisk. Otroligt nog hade han ingen sjukdom, men veterinären trodde att det var tack vare det kalla och torra klimatet i norra Sverige som räddade honom från det. Lukas fick åka till ett jourhem som arbetade hårt för att hjälpa honom. Efter några månader började de få en inblick i Lukas personlighet när han kom ur sitt apatiska tillstånd och började få energi. Jag blev alldeles rörd när jag hörde om detta och sa att han kunde få komma och bo hos mig livet ut. Han har fått tillbaka det hull han behöver och hans hovar är mycket bättre, så vi tar det mest lugnt han och jag. Mysiga uteritter och kanske ett och annat lopp om han känner för det. 

Kommentera här: