Ridlektionstips: inlevelse

Jag måste nog faktiskt säga att detta är det som behövs för att göra en ridlektion perfekt. Spelar du med i inlevelsen kommer resterande deltagare också göra det vilket leder till att upplevelsen blir bättre. Men hur får man då till inlevelse? Som ridlärare kan man säga saker man vet att deltagarna inte kan göra i spelet men som man kan lottsas att de gör. Exempel på detta kan vara "Så kan ni länga på tyglarna och låta hästarna sträcka ut" eller "Åh vad fint han gick. Ge honom en klapp på halsen". Jag brukar i alla fall säga en del saker som jag minns att min ridlärare brukade säga till oss elever när jag red på ridskola och de ger mig känslan av att vara tillbaka där. Där har du inlevelse som ridlärare. Att också hålla till dem realistiska reglerna så mycket som möjligt behåller också en känsla av inlevelse i lektionen.
 
Men som jag nämnde i mitt förra avsnitt är att denna del är även bra för de som deltar på en ridlektion. Detta eftersom ridläraren kan inte göra allt arbete. Deltagarna får väldigt gärna också leva sig in i ridlektionen genom att ha en häst som har sin personlighet och att man själv kanske inte riktigt vågar vissa saker. Men man måste komma ihåg att inte överspela så att det stör ridlärarens lektionsplan eller är allt för mycket ivägen för de andra deltagarna. Om man vill göra något så som att hästen blir störd av något så kan man stegra och ta sig bort några steg för att sedan försöka återgå till det man skulle göra. Är man på uteritt och ska rida över vatten så kan hästen få krångla lite om den är rädd innan man lyckas ta sig över. Vissa hästar brukar ta jätte skutt över för att försöka slippa vattnet. Är hästen pigg kan man råka ta några galopp steg men sedan sakta ner, inte springa runt i cirklar. Så de är småsaker som gör det till att upplevelsen blir bättre. Är det så att det är någons allra första ridlektion kan det kanske vara smart att inte göra några stunts alls utan göra som man ska för ridläraren är antagligen väldigt nervös.  
 
Detta var då den allra sista ridlektionstipset jag hade att ge. Hoppas det har varit till någorlunda hjälp och att ni kommer våga hålla någon ridlektion någon gång. Kom ihåg, folk tycker oftast det är roligt att bara få vara med. Om ni har missat något avsnitt så ska alla finnas under fliken "Ridlektionstips". 

Kommentarer:

1 Luna Friendstreet:

Tack för alla de bra tipsen genom serien, de har verkligen inspirerat mig! ^^

Svar: Vad kul! :D
Rose Shadowlee

Kommentera här: