Ridlektionstips: basics

Det har hänt att folk har frågat mig hur jag gör när jag planerar en ridlektion samtidigt som jag vet att det finns en del som inte vågar hålla en ridlektion för man vet inte vad som förväntas av en. Kan tänka mig att man blir lite nervös av att andra man känner håller väldigt bra lektioner och man är rädd för att ens egna inte ska duga. Släpp den tanken. Många som deltar på ridlektioner är oftast väldigt glada bara för att någon vill hålla en och de är väldigt roligt att hålla en ridlektion. Men för att göra detta lite simplare ska jag här skriva lite tips om hur man kan hålla en ridlektion. De är baserade på min egna erfarenhet från att ha hållt en hel del ridlektioner i olika former samt att jag har deltagit på en del riktigt bra ridlektioner. Eftersom jag har en hel del tips kommer jag dela upp dem i olika delar. Den här första handlar helt enkelt om basics, grundbasen för en bra lektion. 
 
Basics
Det jag skulle säga är det viktigaste för mig och andra deltagare är realismen på en ridlektion. Känns kanske lite konstigt när man spelar ett spel som har sina begränsningar. Men med en viss mängd inlevelse och en stor mängd kreativitet kan man få de mesta att kännas logiskt även i Star Stable Online. Vad menas med "realism" då? Jo, man kutar inte runt i fullkareta överallt utan man tänker på hur man faktiskt rider en häst i verkligheten. Alla delar in min ridlektionstipsserie kommer ha inslag av realism på olika sätt så ni kommer förstå vad jag menar. 
 
Nästa fråga då; vem är jag som tror att jag kan vara ridlärare? Jag är själv inte en utbildad ridlärare och de som har hållt ridlektioner jag har deltagit på var inte heller utbildade. Vad vi har gemensamt är intresse för ridsport och kanske ett par år på ridskola. Vissa har till och med ännu mer ridvana genom att ha en foderhäst, en egen häst och kanske till och med tävlar. Själv har jag bara ridit i 7 år, större delen på islandshäst och har inte egentligen inte ridit nu på 7 år. Men det är rätt otroligt hur mycket som sätter sig i ryggmärgen så som rutiner och regler. Det är här realism kommer in igen. För att fylla på kunskapsbanken så finns Google. Kom ihåg att Google är din bästa vän! Nedanför har jag tips på sidor där man kan hitta övningar man kan göra på en lektion och information om varför man gör det man gör. 
 
Hippson: Här hittar du en massa övningar som man kan göra i spelet eller ta inspiration av för att göra. 
Dunebo: Här kan du se och läsa om de vanligaste ridvägarna man ofta rider på en ridlektion. 
 
Visst, de är bara två hemsidor, men det är en början där man sedan själv kan googla vidare efter det man behöver information om. Det jag vill förmedla med detta är att man inte ska vara så hård mot sig själv. Är man ärlig mot deltagarna är de oftast bara glada att få vara med på en lektion. Därför tycker jag inte du ska vara rädd för att hålla en ridlektion. Det är väldigt roligt och man får ofta en massa stöd från ledningen i klubben eller från andra medlemmar. 
 
I del 2 av ridlektionstips ska vi prata om regler/krav man kan ha på en ridlektion.   

Kommentera här: