Ridlektionstips: planera en ridlektion

I detta avsnitt ska vi prata om att planera en ridlektion. För att ha en lyckad lektion ska man ha en planering för den. Detta är dock något man blir bättre på med tiden så bli inte förvånad om det inte riktigt blir som planerat de första gångerna, men det kan också rädda en lektion om man har en hyffsad planering.
 
En ridlektion brukar vara i ca 45-60 minuter. Under den lektionern ska man värma upp, ha själva lektionen och sedan varva ner hästen. Den tiden kan kännas väldigt lång, men oftast får man faktiskt tidspress. Jag brukar tänka att uppvärmning är i ungefär 15 minuter sedan 30-35 minuter lektion och 10 minuter att varva ner. Jag kommer ha ett separat avsnitt för tips till uppvärmning och att varva ner senare. Det här avsnittet handlar om hur man kan lägga upp en lektion. 
Här ovan ser ni en av de planeringar jag har i mina anteckningsböcker. Ser nog lite klåttrigt ut och min handstil hjälper nog inte saken, men ni ser att jag har ritat upp hur övningen ser ut och skrivit bredvid vilka gångarter som ska användas. Här kan jag även göra stödanteckningar på information jag ska ge dem under lektionens gång. Under sträcket skriver jag upp vilka som närvara om de är så att de i ledningen inte är där och klubben har något form av närvarosystem. 
 
Ni ser hur jag försöker skriva ner så mycket som möjligt och det är för att jag planerar flera dagar innan lektionen och måste kunna se hur jag tänkte när de väl är dags för ridlektion. Det är också därför jag ritar upp övningen om jag har hittat den på t.ex. Hippson och ska slippa leta upp övningen samma dag som lektionen. Jag brukar ca 3 övningar varje lektion för det är ungefär det man hinner med. Det som kan gör att de blir 2 är p.g.a. att vissa saker tar längre tid än man tänkt sig så som att de är många deltagare eller att förklaringen av övningen tar längre tid än väntat. 
 
Man behöver inte göra det avancerat varje gång, försök hellre variera ridlektionerna så de inte är allt för lika varje gång. Det kommer också kännas bättre att ha en planering när man ska hålla en lektion så man vet vad man ska göra i ca en timme. 
 
I nästa avsnitt ska vi prata lite om hur kommunikationen kan se ut på en ridlektion. 
 

Kommentera här: