Birk

Namn: Northblaze
Tilltalsnamn: Birk
Kön: Valack
Född: 2010
Ras: Nordsvensk
Lynne: En kille som inte säger nej till äventyr och är väldigt modig. 
Birk kommer från en man som bor uppe i bergen mellan Firgrove och Mistfall. En rätt ensam man som har två nordsvenskar som han valde att avla på och de var så Birk blev till. Mannen hade tänkt behålla honom och red därför själv in honom och lät honom anpassa sig till livet uppe i bergen. Men till slut insåg denna man att han inte hade energin att ta hand om 3 hästar. Så han tog sig ner till Mistfall för att se om någon var intresserad av Birk. Jag var då på besök hos Rania och såg dem rida förbi. Vi följde efter och jag hörde att planen var väl att mannen inte tänkt rida tillbaks hem med honom. Ville man ha Birk så fick man köpa honom på plats. Jag var lite kluven då jag redan har så många hästar och speciellt nordsvenskar, men han var så gosig och hade en glimt i blicken som tilltalade mig tillräckligt för att jag skulle betala mannen och red hem med Birk efter mig. 

Kommentera här: