Klubboutfit och häst

Det verkar som att de är ett måste att ha klubboutfit och en specifik häst vald till sin klubb. De är rätt spännande hur detta har utvecklats egentligen, speciellt med hästen. De är vanligt att den klubb har en specialdesignad tröja eller liknande för att visa vart man "hör hemma", men just de här med hästar har jag nog aldrig hört eller sett innan att man har som krav. Eller ja, är man en klubb som håller på med islandshästsport är de ju inte så konstigt, men hopplag och dressyrlag ska liksom bara ha en duglig dressyrhäst. Samtidigt är det såklart mäktigt att se en flock friesrar galoppera fram. Men då är det de nya problemet. Alla har typ exakt samma raser. Det är Frieser eller andalusier som man ser mest. De finns så många fantastiskt fina raser i spelet nu så de vore väl bara roligt om man faktiskt stod ut lite och hade en annan ras som klubbhäst? 
 
I vår klubb har vi quaterhästmodellen som klubbhäst. Varför? Jo, ägarna tycker den är väldigt söt (jag själv tycker den behöver en uppdatering) och den finns i sjukt många färger om man slänger in appaloosan och paint. Detta gör att alla kan hitta en som passar just en själv utan att behöva nojja över att alla andra har exakt samma häst. Sen kan det såklart finnas en fördel med att ha en häst med specifikt en färg. De gör att man verkligen blir en enhet istället. Man gör som man själv vill såklart och de beror på vad man har för vision för sin klubb. Men då är ju hästar så som Haflinger och Frieser bra val. Det skulle också vara kul om de fanns en klubb som bara bestämde färg och inte ras. Till exempel bara vita hästar och sen får man välja och vraka i det man har i stallet. 
 
Men klubboutfiten tycker jag personligen är viktigast. Det är den som sätter känslan av vad de är för klubb. Från vår outfit får man t.ex. känslan av att vi är en sportig klubb som gillar helt och rent. Jag tror att de viktiga är att återigen veta vad man vill med sin klubb och sedan bestämma sin outfit utifrån det. Är man en mysig klubb kanske en tjocktröja eller t-shirt är de bästa valet, eller om man är en dressyraktig klubb så ska man nog välja en snygg kavaj. Det plagget som står ut är toppen och det är den man ska satsa mest på. Hjälm, handskar samt stövlar kan vara svarta och byxorna ska matcha toppen. Färger är såklart också bra att tänka på. Ska de vara naturfärger eller en färg som sticker ut så man syns? Så mycket att tänka på, men jag tror de är rätt bra för att verkligen få till de bästa outfiten till sin klubb. 
 
Men är som sagt allt detta viktigt? Måste man ha en outfit eller häst? Kan man inte bara ska en klubb och ha kul? Självklart kan du göra de! De finns inga måste i de här för att göra en bra klubb. Du behöver bara veta vad du vill att klubben ska bli och försöka sträva till de. Sen kanske de inte blev som man tänkt, men om de ändå är bra så är de väl bra. Ibland tycker jag de finns för mycket press om de här med klubbar och försök om att bli den största på servern. Den stora utmaningen är att hålla en klubb levande än att bli stor. 
 
Jag har visserligen aldrig ägt en klubb själv, men när jag har pratat mycket med ägarna av de jag har varit i så känns de mer som att det är väldigt mycket jobb med att ha en stor klubb, så man måste verkligen vilja ha en klubb för att orka tror jag. Men om man väl lyckas verkar det vara väldigt roligt! Så lycka till alla nyblivna klubbägare där ute!
 
Det här blev en väldigt luddigt inlägg, men kände att nu behövde jag bara skriva av mig om det här med outfits och hästar. De var rätt skönt att bara skriva och inte tänka så mycket på syftet för en gångs skull. De är väl okej att göra någong gång ibland. Hehe... Ni får ha de så bra och kram på er!
 
 

Kommentera här: