En dag i Venedig

Tidigt på morgonen i måndags åkte vi med en båt från Kroatien till Italien, närmare bestämt Venedig. Länderna ligger relativt nära varandra och resan var på ca 2h och 30 min, exkluderat den lilla tur från båten till Venedigs gamla stadsdel, så det kändes självklart att passa på när vi ändå är så nära. Mina föräldrar har varit där förut genom pappas arbete, men jag och min bror var för unga för att tycka att staden skulle vara intressant. Nu var det verkligen perfekt att åka dit i och med att jag och bror är i en ålder då vi är mer intresserade i miljöer och inte bara letar efter action. 
 
Dessvärre började inte resan bra för min del. I och med min IBS så håller jag mig till laktosfritt så gott jag kan. Jag kan äta vissa grejer som innehåller lite laktos, men det är mycket tack vare att jag håller mig borta från riktig mjölk och smör. Eftersom vi behövde åka så tidigt fick vi frukost att ta med från hotellet. Trotts att pappa sagt att det behövdes en portion som var laktosfritt så fick vi inte de. Eller ja, de kanske tänkte att jag skulle käka frukten och juicen, men de visste ju då inte att min IBS sa nej till de också. Juice är inte okej för min mage och frukten av äpple som också är ett no go för mig. Så de blev att äta en liten del av mackan, men jag kände snabbt att det inte skulle gå så jag fick avstå med hopp om något bra på båten. Men nej, de hade chips, godis och vanlig mjölk till kaffet. Redan då hade mitt blodsocker börjat sänkas så jag tänkte inte att godis kanske skulle få duga. Så jag sov större delen av resan vilket inte är särskilt bra med de åksjukemedlet jag använder. Sover du lite kommer du vilja sova hela dagen tills den slutat verka. Ju längre tiden gick ju mer gick mig blodsocker ner och tröttheten blev starkare. Så ca 3h senare var vi äntligen i Venedig och vi bröt genast ifrån gruppen för att hitta första bästa ställe för att käka lunch. Där åt jag en okej pasta och hoppades att de skulle hjälpa. Men nja, hungern försvann men det tog riktigt lång tid innan jag började känna mig som mig själv igen. 
 
Vi strosa runt där i gångarna och jag måste erkänna att staden är så vacker och fascinerande. Inga bilar eller bussar utan bara gångvägar och vill du åka något så blev det båt. Det var riktigt skönt faktiskt, men ju längre tiden gick fylldes den gamla stadspärlan av mer och mer turister. Här börjar tålamodet sträcka sig för de flesta i min familj, men vi höll ut och min pappa och bror hittade superfina cufflinks i speciellt glas. Vi var även in i en affär där man kunde köpa otroligt fina masker och vackra kläder som man hade förr. Men jag och mamma hittade inte något som föll oss i smaken. Maskerna är väldigt fina men skulle aldrig hänga upp några på min vägg där hemma. Lite väl creepy.
Sen ville vi såklart ha kaffe och vi letade länge innan vi hittade ett ställe som inte var fullt. Tror ni de hade laktosfri mjölk? NOPE! Så de blev cola för min del medans min frustration växte igen. Löjligt kanske att vara frustrerad över något sådant, men hade verkligen sett fram emot en kopp kaffe vid de här laget. Vi har verkligen himmelriket i Sverige när de kommer till laktosfritt och andra valmöjligheter än vanliga mjölk. De är svårt att hitta sådant här kan jag säga er. 
 
Tillsist var det dags för hemfärd och nu kände jag mig faktiskt riktigt okej i kroppen igen. Så de var väl trist att min upplevelse i Venedig inte blev som tänkt, men ingen av oss kunde förutspå att min IBS skulle vara svår att kontrollera denna dag. Men på vägen hem fick vi åka taxibåtar genom den stora kanalen och se Venedig från vattnet. Det var verkligen en vacker syn och det perfekta sättet att njuta av den rätt annorlunda staden. När vi kom fram till Rovinj igen, efter en lång båtresa, satte vi oss på en restaurang och åt otroligt god mat. Så dagen var inte bara dålig ändå och nu kan jag säga att jag har varit i Venedig. 
 
Idag när ni läser detta åker vi iväg på vårt andra lilla äventyr. Vi ska nämligen åka runt i Istrien och njuta av landets läckerheter när de kommer till mat och dricka. Kanske får ni se lite vackra naturbilder när jag bloggar om denna tripp imorgon. Annars ska vi nog bara ta det lugnt vid poolen, äta god mat och njuta av de vackra omgivningarna som finns runt omkring oss. 
 
Kram på er!

Kommentarer:

1 Alva Lionrock :

Oj vad spännande! Tråkigt det där med att du inte hittade något att dricka/äta utan typ mjölk. Har själv inte druckit det sen jag var 4-5 år, alltså 8-9 år sen, och nu kan jag inte dricka mjölk, dels för att jag får ont i magen och dels för att jag nu tycker det är skitäckligt;)
Kul i alla fall att du bloggar om din resa! Intressant att läsa (speciellt för mig som typ aldrig åkt utomlands och bor under en sten) och roligt att kolla på bilderna! Kram på dig också och hoppas att du får en bra dag i Istrien (har faktiskt ingen aning om vad det är men det är säkert kul haha).

Kommentera här: