Allt är egentligen väldigt bra, men är jag konstig?

Jag känner att jag ändå måste skriva av mig om mitt intryck av detta spel. Det är rätt högaktuellt i Star Stable communityt eftersom det har en del i de som annars brukar vara bisak i många andra spel och det är hästdelen. Jag måste vara ärlig om att den delen var det som drog mig till spelet också. Hade det inte varit för den hade jag nog inte titta på det ens. Men jag såg YogscastLomadia göra en gameplay av den och hade tråkigt så jag kollade. Jag blev faktiskt förvånad över att historien i spelet var lockande, själva spelandet såg långsammare ut och det är mer fokus på själva livsstilen som laglös i det nya Amerika. Ju mer jag såg destå mer ville jag pröva själv. Detta är väldigt ovanligt eftersom jag vet att jag inte gillar hur jag blir av sådana här spel. Jag blir spänd och stressad till den grad att jag inte tycker det är roligt längre. Många våldsamma spel gör det som en grej att man inte får en paus utan det bara kommer floder av fiender man ska döda och det är svårt. Men detta har till och med fått en kommentar som lyder "Äntligen ett spel som vågar vara långsamt". Jag tog steget och betalade över 600 kr för det här spelet. Var det värt de? Låt oss se efter. Vill poängtera att mitt syfte med detta är att hjälpa andra som kanske inte är så vana med spel som detta. Jag kommer nog låta väldigt positiv till själva spelet men det är för att de är bra!
 
Jag börjar med grafiken och den är slående vacker! Extremt snyggt gjort, realistiskt och detaljrikt. Världen är gigantiskt och man får verkligen känslan av att det här har de jobbat med väldigt länge. Ett fantastiskt jobb! Djuren är riktigt fina och allt reagerar när man rider runt i världen. Rider du in i busken kommer den röra på sig och låta. Galopperar du längst vägen kommer diverse djur springa iväg från dig. Du kommer att få vara med om olika väder som du såklart måste anpassa dig efter med kläder. Som tur är fungerar hästen som en garderob för tre outfits, så det är inte så krångligt att rida från träsket upp till bergen där det är djup snö och vind. Det är en fröjd att rida överallt och se detta. Men tro inte du kan njuta för länge. 
 
Nej, ju längre in i spelet du kommer blir det svårare att njuta. Det kommer finnas folk som vill sno din häst eller dina saker. Har du riktigt otur kommer du bli skjuten bara för att du rider en meter för nära en annan snubbe. Och glöm inte vargflocken, björnarnar eller alligatorerna. De är inte nådiga de heller. Plötsligt går man från att fascineras av den vackra naturen till att oroa sig över den långa vägen du måste rida med den döda mördaren med ett pris på sitt huvud som du har på hästryggen. Tro inte att du är säker. 
 
Det som är krångligt är kontrollerna. Jag är visserligen en riktig noob när det kommer till Playstation 4 och sådana här spel överlag, men man lär sig rätt fort ändå. Trots detta är det oerhört svårt att få till det och du kommer att dö en hel del innan du lyckas. När du väl gör det dock så känner du dig bra mäktig! Men de försvinner rätt fort när du möts av nästa problem på vägen. 
 
Så, till den delen ni nog väntat på. HÄSTAR! Jag är positivt överraskad över denna del faktiskt. Det har lagts ner mycket jobb på detta och det är bra eftersom det bidrar till realismen. De är fina hästar men fantastiska animationer. Eller ja, texturen på hästarna kan jag väl ibland tycka ser lite plastisk ut, men de har nog med att de glänser och att huvudet blir nästa för överdetaljerad på ett annars lite slät modell. Svårt att förklara och man ska inte jämföra detta med Star Stable Online. Man ska inte jämföra alls egentligen för det här är två helt OLIKA spel med helt OLIKA syften. Men visst finns det att önska lite från båda parterna. Som sagt är animationerna på hästarna sjukt bra! Detta är väl dessa gångarter och ideals som jag gärna skulle se mer i Star Stable också. Speciellt sättet att styra hästen på. Samtidigt får man ha i åtanke att detta är vilda western som har sin egna form av ridstil. Det är inte riktigt så man rider idag, inte ens i USA och de är ju eftersom man inte riktigt rör sig på samma sätt eller har samma form av problem längre. Men jag gillar verkligen det fokuset de har på hästen och att man skapar en relation med den. Visserligen gör det då extra ont i hjärtat när hästen skulle råka dö. Nu har detta inte hänt mig än. De var en jäkel som försökte sno min häst, men han kom inte särskilt långt... Kan väl säga att de gjort rätt ont för honom... I varje fall, trots detta är hästdelen inte en så stor del i jämförelse med allt annat man måste göra i spelet. Det är här jag vill förvarna folk om att det kanske inte är värt över 600 kr bara för att rida runt på en häst. Du kommer inte kunna göra det utan att råka ut för alla fiender och problem som jag just beskrivit. Eller ja, du kan ju rida fram och tillbaka på en gata i stan, men även där kan du hamna i trubbel till slut.
 
Det som gör att man ändå dras tillbaka till spelet är ju historien. Den är så spännande och lång! Nu har jag en liten paus från spelet i två dagar så jag kanske får lite spellust igen. Nu har jag sagt att spelet inte är värt över 600 kr bara för hästdelen, men den är helt klart värt pengarna om man gillar spel som detta i sin helhet. Kanske detta är ett spel som du kan spela med någon. Det är nog betydligt roligare att ha någon med sig så man kan turas om när det blir svårt. Jag försökte med min bror, men det verkade han inte så intresserad av tyvärr. Men har du en bror eller en syster som också är sugen på spelet så ta chansen att göra något tillsammans. Det är ett långt spel så det kommer bara vara skönt att ta pauser och titta på en stund. 
 
Det här blev en lång text, men jag hoppas du som läser har fått lite klarhet om spelet och om du vill ha det eller inte. Är det fortfarande svårt att bestämma sig så rekommenderar jag att kolla upp en youtuber som gör en gameplay eller har gjort en recension så du får höra fler perspektiv och se det i action. Jag personligen börjar bli lite velig över om jag gjorde rätt val. Men som sagt, en paus är nog det jag behöver och att inte sitta i timmar med spelet. De är bra att växla och var medveten på hur du mår! Är du spänd, hjärtat dunkar och du har svårt att fokusera. Stäng av och gör något annat för att varva ner. Spelet går ingenstans. Kom ihåg att det är 18 årsgräns på spelet! 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Viktoria Shadowhunter:

Älskar verkligen RDR2, även om jag inte har spelat klart hela spelet ännu så längtar jag tills Red Dead Online släpps. Kommer bli så episkt! :D
Tycker inte att spelet i sig är särskilt svårt. Jag som generellt har svårt med spel som innehåller skjutvapen, men i RDR2 är det enkelt att använda pistoler, rifles och shotguns.
Måste bara fråga om du har lyckats fånga den eftertraktade vita araben?

Svar: Oj ska de bli ett onlinespel. Då håller jag mig nog borta X3 Alla har ju olika erfarenheter och jag har typ inget när det kommer till spel som detta eftersom jag aldrig tyckt de är intressanta. ^^ Nej, jag har inte kommit till någon sådan del. Jag är kvar i kapitel 2 och kommer nog vara det länge XD
Rose Shadowlee

2 Viktoria Shadowhunter:

Förstår vad du menar. Tyckte inte att våldsamma spel var så intressanta från början tills jag började spela Assassin's Creed spelen. Vet inte hur många gånger jag dog när jag spelade det första gången.
Ett tips om du inte vill bli anfallen i RDDR2 när du vill ta det lugnt, undvik vägarna. ;)
Du kan leta upp den vita araben helt själv och fånga den från och med kapitel 2 (tror att det var kapitel 2 XP). Det finns inget uppdrag som leder till den. Men innan du fångar den så testa att fånga en annan häst innan, för araben är svårare få tag på. :)

Vill du ha mer tips och tricks så rekommenderar jag Outlaw Garry på Youtube. :)

Svar: Ja, börjar förstå att de är vägarna som är farliga. Samtidigt är de ju där man vill rida för att inte missa de roliga uppdragen som kan dyka upp. Aldrig får de vara bra, haha! Araben är jag faktiskt inte så intresserad i. Tänkte leta efter en Missouri Fox Trotter. Har hört att den ska egentligen vara bättre än araben :3 Men tack för tipsen! :D
Rose Shadowlee

3 Viktoria Shadowhunter:

Sant XP Haha nä precis. Man får väldigt sällan en lugn stund. Sist jag spelade blev jag jagad av vargar typ 4 gånger. XP
Jo Fox Trottern är en av de bästa, den grå araben är nästintill lika bra. Dock är araben mer nervig än Fox Trottern. :)
Vet inte om du vet om det, men du kan få tag på Fox Trottern gratis utanför St. Denis. Har själv sett den där en gång. Nackdelen är ju att det är olika hästar där nästan varje gång man kollar, så men vet aldrig när man har tur. XP

Svar: Oh boy, de låter inte kul XD Hade själv en sådan sträcka där jag först skulle stanna för att hjälpa någon bara för att veta att han ville sno min häst, sen kom det en flock vargar och till sist när jag nådde mitt mål så blev jag dödad 2 gånger. Så jag gav upp där XD Jag spelar inte ofta och länge. Tänkte kanske spela idag. Måste vara i rätt sinnesstämning för att orka XD
Rose Shadowlee

Kommentera här: