Ingen är perfekt

Jag satt och såg på världscupsfinalen i dressyr och fick lite feeling för att bara rida runt på mina favoriter i spelet. Högst upp är helt klart Jinx, mitt vita hannoveraner sto. Men medans jag red runt på henne slog det mig att det finns gångarter som inte är helt perfekta. Så jag är åter igen här utan en direkt favorit där man älskar allt på hästen. Det finns ingen häst i spelet där jag kan säga att allt är perfekt i min smak.
 
Hannoveraner kommer nog ändå vara högst upp för större delen av gångartern är fina, men jämför man till exempel mellan galoppen med connemaran så är den inte lika bra. Det jag gillar främst på hannoveranern är ju traven. Det finns ingen annan hästras i spelet med lika luftig och taktfast trav som denna. Kort galoppen är också riktigt fin, rund och mjuk. Skritten är helt okej. Hade varit nice med lite mer form där. Men går den upp i mellan och full galopp så spricker det för mig nu när connemaran helt klart har den snyggaste mellan och ökade galoppen. 
 
Lusitanon är också egentligen en favorit. Jag gillar skritten, även om den är ojämn. Traven är fin och mjuk, dock inte lika luftig. Kort galoppen är också helt okej. Men mellan galoppen... Den är inte vacker enligt mig. 
 
Sen är de jorvikiska varmbloden riktigt fina de med, men där får man inte riktigt samma form som lusitanon och hannoveranen har. Hade den haft form hade den nog varit en vinnare för mig. 
 
Nu säger jag inte att jag inte gillar någon häst. Jag älskar mina hästar! Men det är just de där lilla extra av att allt är perfekt som saknas. Som sagt är detta också en smaksak och jag undrar om det någonsin kommer komma en häst där jag kan säga att den är perfekt?
 
Hur är de för er? Har ni en häst ni känner är helt perfekt på alla sätt?  

Kommentarer:

1 Jace:

Vilken server är du på?

Svar: Airstar
Rose Shadowlee

Kommentera här: