Chatten som folk håller sig borta ifrån

Jag frågade igår på min Instagram vad folk har för känslor när de kommer till global i chatten. Personligen håller jag mig helst borta eftersom jag oftast bara blir frustrerad, irriterad och ledsen på grund av tjafs och bråk som ofta är över småsaker. De är få gånger jag har en trevlig stund i den chatten och de är tråkigt för de är vår största tillgång att få prata med andra spelare och få lära känna nya människor, unga som gamla. De svar jag fick på Instagram är att jag inte är ensam om att känna så. De är rätt ofta jag pratar med folk som säger att de håller sig borta och eventuellt går in där bara för att roa sig över de löjliga bråken. Man kan nästan jämföra de med Star Stables form av Paradise Hotel. De har varit tillfällen då jag skänt att de vore bara bättre att ta bort global. Men de är ju ingen bra lösning egentligen. 
 
Det är som sagt extremt trist att de är såhär och jag vet att Star Stable gör allt de kan för att få chatterna att hålla en god ton. De har massa moderatorer (men de är inte anställda så de arbetar när de kan), vår älskade censurfunktion och den senaste funktionen som ger chatban. Den sistnämnda har däremot nästan gjort livet surt för många som inte ens vill skapa bråk, men verkar som att de har blivit bättre nu ändå. Jag vet inte om de lättat på den funktionen eller om de lyckats anpassa den såväl att den inte reagerar på allt som sägs i chatten. 
 
Trots detta är det fortfarande dålig stämning i chatten och jag kan inte för mitt liv komma på hur man skulle kunna fixa de här problemet. Det är så många spelare som vill höras och synas, få sin åsikt igenom eller bara skoja till tillvaron på andras bekostnad. Man kan undra om det skulle behövas en extra lektion i skolorna i hur man uppför sig på nätet, men något säger mig att de som skapar "drama" oftast uppför sig så även i skolan eller hemma. Är de då Star Stables uppgift att förbättra chatten eller är de personerna själva samt föräldrar som har ansvaret? Man kan ju undra vad föräldrarna skulle säga om Star Stable mailade dem chatloggar om deras barn har blivit anmält av andra spelare? 
 
De här är ett dilemma för jag tror inte de finns så mycket mer Star Stable kan göra för att göra chatten ännu bättre. Så jag undrar vad vi kan göra för att förbättra situationen? Är lösningen verkligen bara att ignorera spelare? Jag personligen försöker själv att prata med spelaren som skapar dålig stämning om att de hen gör inte är okej. Men de är extremt sällan som någon faktiskt slutar utan de blir oftast värre. Men när spelaren bara säger "Men igga mig då!" tar de emot att göra de. Då vinner ju spelaren och kan fortsätta vidare med andra spelare som kanske inte känner att de vill ignorera någon. De är så svårt de här och de är väl egentligen lika svårt i verkligheten. 
 
Vad har ni för åsikter om chatten? Spenderar ni någon tid i global? Vad kan förbättras?  

Kommentera här: