Är vi nojjiga?

Efter att trailen på Haflingern kom har de varit blandade känslor i communityt. Vanliga kommentarer är att de är för lika welshen, de kommer vara lika långsamma som ponnyerna eftersom de är lika i rörelserna m.m. Jag kan erkänna att jag höll med de flesta och har inte så höga förhoppningar. Men, som vanligt kommer Esme med viktig information: 
 
Det är dock samma grafiker som gjort hästarna i ungefär ett år, det är animatören som inte är densamma :) Hästens modell och textur görs av en 3D-grafiker och rörelserna görs av animatören! Alla hästar görs btw från scratch, men de liknar ju ofta varandra just för att de är hästar av liknande typer. Jag tycker hästen verkligen ser ut som en riktig Haflinger :D 
 
Det är alltså väldigt mycket jobb som läggs ner på en häst, vilket såklart inte är en nyhet direkt. Men jag undrar om det är vi som är så rädda för att återgå till den tiden då alla nya raser hade exakt samma modell (starthästmodellen). I två år har vi nästan varit bortskämda med alla finna nya raser och uppdaterade hästar som har kommit och så fort en ny häst har EN detalj som är lik en redan existerande ras i spelet så blir de hus i helvete. Haflinger ser ut att ha samma rörelsemönster som Welshen och undrar om jag då började inbilla mig själv att jag såg fler likheter som egentligen inte är där. 
 
Varför jag tar upp detta är för att jag hörde från någon att SSE har svarat på någons fråga om de kommer vara lika långsamma som ponnyerna och deras svar var att de inte kommer vara det. Jag vet, det kanske inte är något att tro på när man inte sett den kommentaren svart på vitt. Men om det är så, ska man kanske se om på trailern med nya ögon? Har vi inbillat oss bara för att en sak är lik? En hästs rörelsemönster finns det inte så många olika varianter av och om man nu ska återvinna ett rörelsemönster i spelet så är ju welshponnyns en utav dem man ska använda igen. 
 
Därför ska jag nu släppa alla mina misstankar och när uppdateringen är klar imorgon ska jag rida till Haflingern, köpa den och avgöra vad jag tycker när jag väl rider runt på den. Förvänta er en review! Frågan är om jag hinner göra den så den kommer ut på fredag eller måndag. 

Kommentera här: