Det var en Haflinger!

Vi behövde inte vänta länge innan vi fick veta vad det var för häst som stod där i dimmorna i Dinodalen. Det var en söt liten Haflinger. Inte så konstigt egentligen att det är den rasen då den verkar vara väldigt önskad i SSO communityt. Alla verkar vara helt förälskade i dessa mysiga hästar på videon, men samtidigt är det en del skeptism som vanligt. Jag måste erkänna att jag är en av dessa som är skeptiska. Jag lär väl älska denna lilla häst sen, men just nu är jag bara lite besviken. 
Jag får en känsla av att de inte har en ny grafiker till hästarna då denna nya ras är gjord på gammalt material. Kroppen och rörelserna är tagen från samma modell som Welshponnyn. Visserligen är det några små skillnader ändå och det kanske finns fler som jag inte riktigt ser, men det jag tänker på är öronen är spettsigare än på welshen och kanske att huvudet är lite större. Vi ska såklart inte glömma att manen är ny och ser väldigt maffig ut, men jag har svårt att tro att den nya grafikern skulle lägga all sin energi på den och inte då jobba med att göra en ny modell. 
Jag tror vi är lite bortskämda med att föra grafikern skapade nya modeller och rörelser till varje ny ras eller uppdaterad som kom till spelet. Nu känns det som att vi är tillbaks där vi var innan han började jobba SSE. Väldigt tråkigt tycker jag då han satte en så hög standard som gjorde så många nöjda i spelet och så blir det såhär. Det var väl det jag var lite orolig över när jag hörde att han skulle sluta. Man får väl hoppas att SSE inte kommer att återgå till att göra som de gjorde tidigare i fortsättningen. En häst är okej, men återkommer detta med att återvinna modeller och rörelser kommer jag och många andra bli lite ledsna. 
Jag har såklart också sett en del klagande över att Haflingern är just i Welshmodellen vilket gör att den har ponnyhastighet. För det första kan jag väl hålla med om att haflingern borde ha varit lika stor som Islandshästen och att den borde ha en stor hästs hastighet. Kollar man upp storlekarna på respektive ras så blir en Welsh max 137 cm medans en Haflinger blir minst 137-140 cm. Den kan alltså vara större än en Welshponny. Så här kan jag hålla med om att det är lite surt att den är i ponnystorlek när den ska vara större än så. Men vem vet, den kanske är lite större än welshen fast vi inte ser det i trailern. Man vet aldrig. 
Ja, lite skeptism som är förståeligt för denna nya ras, men jag tror ändå folk kommer köpa dem och älska dem. Jag lär nog göra det i alla fall. Ser fram emot onsdag väldigt mycket. Nu måste jag klura ut ett bra namn till min snart nya vän. 

Kommentarer:

1 Esmeralda Silverforce:

Det är dock samma grafiker som gjort hästarna i ungefär ett år, det är animatören som inte är densamma :) Hästens modell och textur görs av en 3D-grafiker och rörelserna görs av animatören! Alla hästar görs btw från scratch, men de liknar ju ofta varandra just för att de är hästar av liknande typer. Jag tycker hästen verkligen ser ut som en riktig Haflinger :D

Svar: Jag tycker ändå det är en skillnad sen det var någon som slutade på SSE. Och ja, hästen ser ut som en Haflinger, men fortfarande lite för lik Welshen i spelet vilket jag tycker inte är realistiskt då de raserna skiljer sig åt rätt mycket IRL. Jag tycker också fortfarande att den inte ska vara i ponnymodell eftersom de raserna också skiljer sig åt ponnymässigt. Hade de bara gjort Haflingern större än welshen hade man nog inte jämfört lika mycket. Men det är vad jag tycker :3Det du berättar för mig är ju sjukt spännande att få veta och det vore ju faktiskt väldigt roligt om SSE gjorde en liten video där de förklarar hur det går till när de gör hästar. Jag tror att allas gnäll skulle dras ner lite om de visste hur det görs.
Jag skulle ju vilja komma till kontoret för att intervjua någon om detta, men har inte fått något svar från HQ så vet inte hur de blir med det X3
Rose Shadowlee

2 Esmeralda Silverforce:

Den skillnaden du ser är nog inte så mycket pga personerna som jobbar med hästarna - det här är den första hästrasen med en annan animatör än den tidigare men annars är det exakt samma personer som jobbat med den vad jag vet :) Jag tycker det är svårt att se exakt hur stor Haflingern är, jag tycker den ser lite större ut än Welshen men jag tycker också det är svårt att känna av storleken innan man testar själv så jag tänker låta den bollen vara tills man ser hästen i spelet. Jag satt och Googlade lite på Haflingerbilder just nu och tycker absolut man ser likheter mellan dem och hästen i filmen ovan, så jag har inga klagomål om hästen som det är just nu - kanske att animationerna är lite lik Welshens men det har jag inget emot då jag tycker de ser bra ut ^^

Svar: Jo, det måste jag ju säga att jag glömde nämna att man inte ska vara så ledsen då Welshen är väldigt fin ponny i spelet. Jag hoppas ju på att Haflingern är mer i Islandshästens storlek, men som du säger, får vi helt enkelt vänta och se. Det jag skrev nu är vad jag har fått för tankar utav att se videon och ibland behöver man skriva av sig ^^ Och jag kommer antagligen att älska den hur som haver :P
Rose Shadowlee

Kommentera här: