Jorvoice - Hiss eller diss?

Bild tagen från Star Stable Onlines hemsida
I onsdags berättade Star Stable Entertainment (SSE) att vi nu kan lyssna på Star Stable Onlines soundtrack på Spotify. Yey! Spelet har oerhört bra soundtrack så det säger man ju inte nej till. På det berättar dem att de tre mest spelade soundtracken kommer de släppa för allmänheten så att man kan använda de tre låtarna i sina YT-videos i framtiden. Det blir spännande att se vilka tre låtar som är mest populärast. Mina favoriter är framförallt de låtar som finns på Sydhoven och Epona. 
Men med detta har något lite tråkigt hänt. Det är inte allvarligt alls, men jag känner ändå en viss stress över detta. Det är att Jorvoice records, som ger ut musiken på Spotify, nu har börjat upphovsrättskydda sin musik på Youtube. Jag har fått två "varningar" från två olika videos. Som ni kan se på bilden nedan är det inte allvarligt; jag behöver inte betala dem eller ta bort mina videos, men jag får inte ha annonser på mina videos. Men jag känner ändå en viss stress över detta då det är en sån tunn tråd med upphovsrätt på YT. Jag har hört så mycket om youtubers som fått sina videos borttagna, ljudet borttaget eller faktiskt blivit tvingade till att betala. Därför är jag oerhört försiktig med vad jag använder för musik i mina videos. Men jag trodde aldrig att jag skulle behöva oroa mig för spelets egna musik. 
Jag kanske överreagerar, men när jag skulle spela in idag bestämde jag mig för att inte ha musiken på. Jag kommer i fortsättningen använda mig av annan royalty free musik istället. Jag kanske skulle känna mig lugnare om SSE eller Jorvoice själva berättade varför de gör de här och vad dem tycker. Vill dem inte att vi använder spelets egna musik hur vi vill så vill jag att de berättar det. Eller vill dem att vi använder det men att vi skriver någonstans vart musiken kommer ifrån? Kommer vi inte få dessa varningar då? Man kanske ska maila SSE och se vad dem säger. 
Från och med episod 121 kommer mina let's plays innehålla annan bakgrundsmusik istället för spelets egna. Imorgon kommer episod 119 ut och den innehåller bakgrunds musik, det gör även episod 120. Jag lär väl få samma varningar på dessa, men eftersom det inte är direkt farligt får de väl vara. Jag hoppas bara inte de ska skicka en varning för alla min let's play videos. Fast då har de en del videos att gå igenom. Haha! 
Har ni varit med om liknande i era egna videos? 
Så, är det hiss eller diss? Jag vet inte riktigt än. Hur mycket kommer jag faktiskt att lyssna på soundtracken utanför spelet? Inte så mycket tror jag. Och de tre låtar jag kan använda sen är bara tre. Antagligen tre speciella låtar som gör att det känns fel att använda dem på andra ställen än vad de är skapade för. Exempel som att använda Sydhoven musik när man rider runt i Gyllenåsarna. Neh, det är konstigt. Men det är en väldigt rolig grej ändå! Jag ser fram emot att se vad communityt gör med de tre låtar som blir tillgängliga. 
Vad tycker ni? Hiss eller diss?
 
Update: Så, väldigt snälla Esmeralda Silverforce förklarade för mig hur läget ligger till och berättade att SSE hade lagt upp information om detta på deras Instagram. Jag måste ha missat detta olyckligtvis när de la upp det, men hittade det nu och bestämde mig för att lägga upp det här också ifall någon annan har missat det. 
Känner mig lite töntig som gjorde en så stor grej av något de redan har lagt ut informaiton om. Därför ber jag om ursäkt om detta! Men nu är jag lugn i alla fall. Det kommer fortfarande vara två episoder nu som inte har någon bakgrundsmusik så där får jag fixa själv, men sen kommer jag fortsätta med spelets egna musik.

Kommentarer:

1 Esmeralda Silverforce:

Jag har pratat med teamet om det där. Just på svenska ser det ut som om man gjort något jättehemskt (det står ju "du har brutit mot lagen om upphovsrätt"), på engelska ser det inte riktigt lika hemskt ut så spelare där är lite lugnare. Meningen är att alla SSO-spelare med YT ska kunna använda sig av musiken precis hur de vill men eftersom musiken nu finns på Spotify måste de claimas på YT. Det där händer ju automatiskt och det är inte så att företagen går runt och tittar på videor, utan YouTube känner av självt om det finns ett ljudspår i en video som har en upphovsrättsägare någonstans. SSO arbetar på att stoppa det så gott det går eftersom att de vill att användare ska kunna använda musiken hur man vill och dessutom kunna tjäna pengar på videor som använder sig av musiken, men det är inte ett arbete som går över en natt. Det känns dock som att de verkligen tar det här på allvar, så man ska inte oroa sig. De skrev en post om det här på Instagram häromdagen dessutom! (De kommer alltså inte göra något mot en om man använder deras musik, de jobbar för att hjälpa oss att få tillgång till musiken i detta nu och man behöver inte göra något om man fått en claim, det är bara att vänta på att deras processer färdigställs)

Svar: Åh tack för att du berättar!!! Jag måste ha missat posten av någon anledning D: Men då vet jag och fortsätter som vanligt då :3
Rose Shadowlee

Kommentera här: