Ett nytt eventkoncept!

Vi hade lite önskningar i klubben om att hålla en fyrgångstävling. Väldigt roligt såklart, men hur gör man en tävling där alla rör sig likadant i en tävling där det går ut på just gångarterna. Med dressyr kan man fokusera mer på hur vägarna rids och har man "tur" så blir ritterna annorlunda. Men så kom jag på något som påminnor brädspel. Du som ska vara domare ska nämligen ha en eller två tärning. Sen ska du ha bestämt innan vad varje slag betyder. Till exempel kan en sexa betyda korsgalopp eller två att det var en perfekt tölt.
 
Jag testade detta igår kväll. Jag höll en fyrgångstävling där alla fyra gångarter skulle visas upp i höger och vänster varv. Tärningen kastades för varje gångart i varje varv. I och med att det är tärningen som bestämmer ligger allt på tur för den som tävlar. När alla var klara så valde jag sedan att poängsätta varje gångart i varje varv och plussade ihop det så man får ett resultat. Det gick helt enkelt väldigt bra! Har lite att fnula på för att kunna göra det bättre, men det var ändå riktigt bra. Visst det är inte en riktigt tävling där man kan träna till allt och faktiskt visar ens häst riktiga utveckling, men det öppnar upp för att ha andra tävlingar än hoppning i spelet och göra dressyren roligare. 
 
Detta ska jag och Frida alltså spinna vidare lite på. Jag ska dels hålla en till fyrgångstävling nästa år, men så pratade Frida om att hålla en utställning som också kan bli möjlig med ett tärningskoncept. Kanske att tillägget till dressyren kan vara att man använder tärningen under hela programmet eller i vissa moment av programmet. Blir så taggade på detta och hoppas att ni kanske också vill pröva detta i era klubbar. 

Kommentera här: