Fler raser kan piaff

Ja, de här kanske är lite väl mycket att begära när det är så underbart att vi faktiskt har en häst i spelet som kan piaff. Men jag blir liksom lite extra på de här ämnet efter att ha sett dressyr på tv. Grattis till svenska laget som tog hem en första plats i Nation Cup i helgen förresten! Då ser man alla hästar piaffa och passaga (snygga böjningar va?) runt där och de är av alla möjliga raser. Komiskt nog inte en enda lusitano i de här fallet, men de finns ibland. Så min veckans önskning är att fler hästar i spelet ska kunna piaffa. Jag känner främst att raser som man ofta ser i dressyr ska kunna piaffa, så som hannoveraner och lipizzaner, men det är ju faktiskt så att alla raser kan lära sig piaff om de vill. De skulle ju vara väldigt gulligt att se en liten jorvikisk ponny piaffa, men om jag ska vara ärlig kan jag leva mig utan de och bara se just de hästar som man ofta ser på dressyrbanan kunna göra denna rörelse. 
 
Nu har de ändå rörelsen och det är sjukt coolt, nu kan man föra över den till lite andra raser så blir alla dressyrfans i spelet super lyckliga! Visserligen hamnar man då i diskussionen om att ha raser som kan speciella rörelser och jag känner nog att jag tycker om det OM de är en ras som har en rörelse inte många andra kan så som islandshästen med tölt och lipizzaner med levad. Då kommer ju såklart ämnet om mustangen upp som kan bocka. Vilken häst som helst kan såklart bocka, men om man tittar på hur mustangen bockar så är de rätt ikoniskt till hur de bockar i rodeo. Jag är inte så insatt med om de bara använder sig av mustanger i den underhållningen (som jag inte är så förtjust i), men jag kan tänka mig att det var de som Star Stable ville få fram när de skapade mustangen. De där kanske var lite rörigt, men de är så jag känner när de kommer till speciella egenskaper och raser. Jag ser hellre att om de vill släppa en speciell rörelse, vi kan ta passage, att hästar som används ofta inom dressyr får den rörelsen och inte bara en ras. Jag tror inte att en ny häst skulle säljas mindre bara för att andra hästar plötsligt kan göra samma sak, eventuellt att man successivt släpper rörelsen till fler raser allt eftersom man lyckats anpassa rörelsen till rasen eftersom det inte bara är copy paste som gäller i alla situationer. 
 
Den här veckans önskning blev lite rörig, men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Känner ni samma eller är de jag som begär för mycket?    

Kommentarer:

1 Anonym:

Kännet inte samma, eftersom att alla raser också kan bocka, och vissa raser som tex araber kan lära sig tölt och då skulle det till slut vara lite väl många knappar att hålla reda på. Dessutom ser jag hellre att raser har saker som är unika för just dem.

2 Selma Flowerpaw:

Jag håller helt med dig! Jag är ett riktigt dressyrfan som alltid håller koll på tävlingar (och tävlar)! Jag ser ju mycket raser som paffierar och jag tycker att det hade varit superkul om fler raser kunde göra det även i spelet. Jag tycker även att det ska vara en självklarhet att alla hästar ska kunna bocka, kanske till och med i farten :D

Kommentera här: