Recension av Jorvik Kallar!

I 5 år har jag ridit på mina pixelhästar på Jorviks vägar och utfört uppdrag med ödesryttarna i de mest actionfyllda och dramatiska situationer. Innan dess har jag spelat de ökända Starshine Legacy spelen där allt började. De var där jag träffade Lisa, Linda, Anne och Alex för första gången och att få träffa dem igen i Star Stable Online var som att krama en gammal bekant. Men, kände jag verkligen dessa karaktärer? Denna bok bevisade att jag inte gjorde de. Genom denna bok har jag gått från bekantskap till ren vänskap med dessa underbara tjejer. Författaren Helena Dahlgren har på något sätt återskapat dessa pixelmänniskor till något mer än bara pixlar. De har alla en djupare bakgrund, mer realistiska och komplexa personligheter som är mer relaterbart än tidigare samt öppnat upp en ny förklaring till det vi vet om i spelet idag. Det är såhär de borde ha varit i Starshine Legacy spelen från början.

Boken är inriktad för barn 9 – 12 år och storleken på texten är därefter, men boken är fortfarande extremt välskriven så att till och med jag, en som studerar svenska på högskola, anser att det är roligt att läsa. Språket är vackert och mysigt. Det är aldrig tråkigt, man bara känner att man kan läsa ett kapitel till… och sen ett till innan man måste stänga boken på grund av något som inte kan vänta. Jag har sjukt svårt att fokusera när jag ska läsa som jag har nämnt tidigare, men detta kan jag ärligt säga är första boken som tog mig 5 dagar att läsa. Jag läste varje dag och ju djupare jag kom in i boken desto längre satt jag med den. Älskar man hästar och spelet så kommer man inte bry sig om att detta är en bok för mindre. Alla kommer att tycka om den på ett eller annat sätt.

Helena har dessutom verkligen tagit med detaljer som gör allt så mycket mer verklighetstroget och bara allmänt bättre. De är detaljer så som hästlivet och sporten är en del av berättelsen, samt att den känns så modern med detaljer som att de använder sig av appar. En annan detalj som är extremt trevligt är kartan som finns längst fram och längst bak i boken. Den gör så man kan följa med på deras resa i boken och få en inblick i hur stort Jorvik faktiskt är.

Jag har bara ett enda dåligt att säga om den och de är att den tog slut för fort. Nu måste jag vänta tills nästa år för att få fortsätta läsa om ödesryttarnas äventyr. Helena var ju tvungen att avsluta på en riktigt cliff hanger också…

Boken finns nu att köpa i bokaffärer och på Adlibris! Jag rekommenderar starkt att ni köper denna bok för jag tror inte ni kommer ångra er. Tror nästan att Star Stable kommer ångra sig för vi kommer tjata sönder om att få andra boken snart samt mer ödesryttarrelaterat i spelet snarast!